تعرفه نقشه های تفکیکی

تعرفه نقشه های تفکیکی

در تعریف تفکیک اراضی می توان گفت که این عملیات به معنی جدا کردن و تجزیه مال و یا ملک است. مانند خانه، زمین و مغازه که به قطعات کوچک تر تقسیم می گردد و تجزیه می شود. تفکیک هم برای ملک مشاعی و هم برای املاک غیر مشاعی انجام می شود. برای انجام تفکیک اراضی از طریق اداره ثبت اسناد اقدام می شود.

افراز به معنی جداکردن سهم مشاعی هر یک از شرکا از ملک مشاعی است. افراز تنها مختص املاک مشاعی می باشد و برای املاک غیر مشاعی معنی ندارد. به انجام امور افراز در اداره ثبت اسناد و مراجع قضایی رسیدگی می شود. برای انجام بخش عملیاتی افراز و تفکیک اراضی می توان به یک فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص ابتدا به جهت انجام این عملیات نقشه یو تی ام را تهیه خواهد کرد. تعرفه نقشه های تفکیکی مشخص می باشد.

تفکیک زمین

در صورتی که یک ملک مشاعی وجود داشته باشد. و مالکین ملک دارای سهم برابر یا نابرابر از ملک داشته باشند. به جهت معلوم نمودن سهم مشاعی هر فرد لازم است ملک به قطعات کوچک تر تقسیم شود. به این تقسیم بندی تفکیک اراضی گفته می شود. در واقع تفکیک اراضی جداسازی ملک به قطعات کوچک می باشد. و در نتیجه سند تک برگ برای هر قطعه صادر می شود. برای انجام تفکیک زمین مراجعه به یک فرد متخصص ضروری می باشد. تعرفه نقشه های تفکیکی معلوم است و کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند انجام تفکیک زمین را بر عهده بگیرد.

تفکیک اراضی شهری

تفکیک اراضی شهری به این جهت انجام می شود تا در نتیجه بهره وری از زمین و فضا با دسترسی راحت به قطعات شهری به منظور داشتن محیط شهری مناسب می باشد. این کار بر طبق دستورالعمل و قوانین خاصی انجام می شود. تفکیک اراضی شهری طی مراحل پیچیده با محاسبات مخصوصی اقدام به تقسیم و تجزیه زمین می شود. بر اساس همین تقسیم و قطعه بندی زمین برای کاربری های مختلف به وجود می آید.

روش تفکیک و افراز اراضی شهری

در یکی از این روش ها با مراجعه به اداره ثبت اسناد می توان در خواست تفکیک یا افراز داد.

روش دوم وقتی است که به دلیل عدم توافق به افراز اختلافاتی به وجود آید. در این صورت در خواست افراز در دادگاه مطرح می شود.

در واقع بر طبق ماده 101 اصلاحی شهرداری، سازمان شهرداری باید در مدت سه ماه بعد از ارائه نقشه تفکیکی در نتیجه به تایید نقشه تفکیکی بپردازد. و در نتیجه به مالک ابلاغ نماید. برای ملک با کاربری مسکونی حداقل مساحت قطعه می بایست 500 متر مربع باشد. در مابقی کاربری ها باید حداقل 1000 متر مربع باشد. در انجام تفکیک اراضی قدر السهم شهردای تعیین می شود. میزان قدرالسهم شهرداری از کل زمین 43.75 در صد است.

در اراضی شهری با مساحت بیش از 500 متر مربع که از سند شش دانگ برخوردار می باشد. شهرداری تا سقف 25 در صد برای احداث خیابان و معابر امومی  را در یافت می کند.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده تفکیک اراضی شهری

  • تسویه حساب نوسازی انجام شود.
  • در صورت بایر بودن زمین، تسویه حساب کامل عوارض بایر انجام شود.
  • مفاد قانون زمین شهری و آیین نامه های اجرایی بررسی شود.
  • تهیه نقشه 1:2000 توسط مالک
  • در صورتی که مساحت ملک بیشتر از 3000 باشد و زمین دارای قناسی باشد و در سند مالکیت قید نشده باشد. در نتیجه لازم است نفشه ملک به تایین کارشناس رسمی نظم مهندسی رسیده باشد.
  • در صورتی که ملک به صورت ساختمان باشد باید جواز ساخت و پایانکار آن توسط مالک ارائه شود.
  • در صورتی که ملک حدود اربعه نا معلومی داشته باشد باید نقشه ثبتی توسط مالک ارائه شود.
  • در صورتی که ملک از قبل تفکیک شده باشد، نقشه تفکیکی به همراه صورت مجلس مربوط به ملک باید ارائه شود.
  • تمامی مدارک اصلی به همراه کپی آن ها برای تطابق به همراه امضای مالک به همراه کارت شناسایی ارائه شود.
  • طرح پیشنهادی تفکیکی به مقیاس 1:500 ارائه شود.

تفکیک اراضی کشاورزی

تمام اراضی زیر کشت دیم، آبی، باغ، نهالستان و .. اراضی کشاورزی به شمار می روند. تفکیک اراضی و افراز آن قوانین بسیار سختی دارد. فقط با شرایط خاص و با توجه به وضعیت زمین انجام آن ممکن است. در واقع بر اساس ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی حد نصابی تعیین شده است. در صورتی که کمتر از آن باشد تفکیک و افراز ممنوع می باشد.

این حد نصاب های فنی و اقتصادی شامل:

  • اراضی زراعی زیر کشت دیم با مساحی حداقل 30 هکتار
  • اراضی زراعی زیر کشت آب با مساحت حداقل 10 هکتار
  • باغاتآبی با مساحت حداقل 5 هکتار
  • باغات دیم با مساحت حداقل 15 هکتار

این موارد نام برده از نظر تقسیم اراضی طبق قانون تفکیک اراضی ممنوع می باشد. هیچگونه اجازه ای مبنی بر خرد شدن این اراضی از طرف سازمان جهاد کشاورزی صادر نخواهد شد. در صورت هر گونه تخلف از سمت کشاورزان با مجازات سنگینی مواجه می شوند.

انجام افراز و تفکیک کارشناس رسمی

به طور کلی معنی افراز تقسیم مال غیر منقول مشاع بین شرکا نسبت به سهمشان می باشد.

مشاعی بودن به معنی سهیم بودن دو یا چند مالک از ملک می باشد.

برای انجام افراز زمین ممکن است همه شرکا راضی باشند اما اکثر اوقات افراز با شکایت یکی از شرکا انجام می شود اداره ثبت اسناد و همچنین دادگاه ها مرجع رسیدگی به افراز می باشد.

تفکیک اما مفهومی متفاوت دارد و به معنی تقسیم و تجزیه مال مشاعی و یا غیر مشاعی می باشد. با انجام تفکیک اراضی ملک به قطعات کوچک تقسیم می شود.

با تقاضای مالک و یا مالکین تفکیک قابل انجام است این عملیات در اداره ثبت پیگیری می گردد. برای انجام بخض عملیاتی تفکیک باید به یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یاامور ثبتی مراجعه شود. این متخصص ابتدا نقشه یو تی ام را تهیه و طرح تفکیک را بر روی نقشه طراحی و سپس قابل جانمایی بر روی زمین است. سپس صورت مجلس تفکیکی تنظیم می گردد. و همه مشخصات ملک تفکیکی در آن درج می گردد. و سپس سند تک برگ برای قطعات قابل صدور خواهد بود.

انجام افراز و تفکیک کارشناس رسمی

انجام افراز و تفکیک کارشناس رسمی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما