تفسیر عکس هوایی کشاورزی

تفسیر عکس هوایی کشاورزی

برای حل اختلافات و دعاوی ملکی لازم است مدارکی تهیه شود و به عنوان تامین دلیل به مراجع قضایی ارائه گردد تا در نتیجه اختلافات قابل حل باشد.

در واقع یکی از این اختلافاتی که ممکن است پیش بیاید اختلافات بین دولت و مالکین اراضی بر سر اراضی ملی می باشد در حقیقت اگر که دولت اراضی را ملی محسوب نماید در این صورت اراضی متعلق به دولت خواهد بود در این صورت برای اینکه بتوان خلاف این مورد را اثبات کرد لازم است سابقه احیا در اراضی اثبات شود و در آن صورت است که می توان اثبات کرد اراضی ملی نمی باشد. برای بررسی سابقه احیا انجام تفسیر عکس هوایی ضروری است و در نتیجه تفسیر عکس هوایی کشاورزی به جهت تهیه تامین دلیل را می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سپرد.

تفسیر عکس هوایی به چه معناست؟

در واقع  منظور از تفسیر عکس هوایی شناسایی عوارض، تعیین حدود و استخراج ویژگی های آن بر روی عکس هوایی می باشد. تفسیر عکس هوایی کاربرد های زیادی در امور مختلف ملکی دارد. از جمله کاربرد های تفسیر عکس هوایی تهیه تامین دلیل برای حل اختلافات ملکی می باشد. برای مثال با ملی اعلام شدن اراضی لازم است تامین دلیلی از سابقه احیا اراضی تهیه شود که با انجام تفسیر عکس هوایی ممکن است.

کارشناس تفسیر عکس هوایی

از جمله وظایف کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری  تفسیر عکس هوایی می باشد. در واقع  به جهت تشخیص سابقه احیا در اراضی، جانمایی حدود اربعه ملک، تشخیص وجود بنا در اراضی و .. لازم است تفسیر عکس هوایی انجام شود. لازم به ذکر است که گزارش کارشناسی تفسیر عکس هوایی با مهر و امضای یک متخصص معتبر می شود بنابراین حتما لازم است به کارشناس تفسیر عکس هوایی مراجعه نمود.

اراضی ملی چیست؟

اراضی ملی اراضی هستند که متعلق به دولت، اداره منابع طبیعی و محیط زیست تعلق دارد. در واقع این اراضی ممکن است در خارج و یا داخل شهر قرار گرفته باشند. و در کشور ما اراضی بسیاری در باره ملی بودنشان پرونده هایی تشکیل شده است. تا در واقع اراضی ملی به زمینی گفته می شود که بدون دخالت انسانی شکل طبیعی خود را حفظ نموده است و در آن سابقه احیا و کشاورزی وجود ندارد. در صورتی که اراضی ملی اثبات شود سند آن باطل می شود و دولت آن را تصاحب خواهد کرد. تا در صورت ملی اعلام شدن اراضی افراد می توانند به این رای معترض باشند و در نتیجه به جهت اعتراض به رای دولت لازم است تامین دلیلی ارائه شود.

چگونه اراضی ملی تشخیص داده می شوند؟

تشخیص اراضی ملی از طریق کمیسیون ماده 56 منابع طبیعی ممکن می باشد. در واقع اگر بر طبق این کمیسیون مشخص شود که زمین جزئی از اراضی ملی است در نتیجه اراضی متعلق به دولت خواهد بود. اگر فردی به این رای معترض باشد لازم است اقداماتی با مراجعه به مراجع قضایی انجام شود.

بر طبق ماده 56 قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی ماده 56 قانون جنگل ها و مراتع زارعین صاحب اراضی نسقی و مالکین صاحبان باغات و تأسیسات در خارج از محدوده قانونی شهرها و حریم روستاها، سازمانها و‌مؤسسات دولتی که به اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب 1346 و اصلاحیه‌های بعدی آن اعتراض داشته ‌باشند می‌توانند به هیأتی مرکب از افراد زیر مراجعه نمایند.

از جمله این افراد شامل مسئول اداره کشاورزی، مسئول اداره جنگلداری، یک نفر قاضی دادگستری، دو نفر از اعضای شورای اسلامی روستا، عضو جهاد سازندگی می باشد.

ملاک های لازم برای تشخیص اراضی ملی بر طبق ماده 56

تشخیص اراضی ملی از اراضی احیا شده توسط یک کارشناس ممکن می باشد و درباره آن می توان موارد زیر را بیان کرد.

  • داشتن سابقه کشاورزی
  • قرار گرفتن اراضی در محدوده روستا
  • قرار داشتن قنات، چشمه و یا چاه در محدوده زمین
  • داشتن سابقه درخت کاری در اراضی
  • وجود سابقه کشاورزی در اراضی
  • وجود نشانه ای از وجود جوی قدیمی در اراضی
  • وجود درختان سن بالا در مسیر آبیاری
  • وجود بنای مرتبط با زراعت و کشاورزی مثل طویله، انبار و ..
  • فقدان پوشش گیاهی
  • زمین به لحاظ عرفی و محلی نتوان در زمره مراتع قرار داد

اعتراض به ملی اعلام شدن اراضی

در صورتی که اراضی اشخاص ملی اعلام شود مجاز اند به این رای معترض باشند. برای اعتراض به ملی اعلام شدن اراضی لازم است مدارکی را تهیه نمود و ارائه داد. در واقع با رها کردن اراضی به مدت طولانی ممکن است اراضی به اشتباه ملی اعلام گردد در نتیجه تهیه تامین دلیل ضروری می باشد. در واقع لازم است سابقه احیا در اراضی مورد بررسی قرار بگیرد. اراضی ملی به زمینی گفته می شود که سابقه احیا در آن وجود ندارد و زمین شکل طبیعی خود را دارد. در صورتی که در اراضی سابقه احیا وجود داشته باشد معلوم می شود اراضی ملی نیست. برای بررسی سابقه احیا و مشخص شدن نوع اراضی لازم است تفسیر عکس هوایی انجام شود. تفسیر عکس هوایی از عهده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بر می آید. در نتیجه سابقه احیا

در اراضی مورد بررسی قرار می گیرد.

تفسیر و بررسی عکس هوایی برای بررسی سابقه احیا

با ملی اعلام شدن اراضی لازم است سابقه احیا در اراضی بررسی شود. برای بررسی سابقه احیا انجام تفسیر عکس هوایی ضروری است.

و برای انجام تفسیر عکس هوایی کشاورزی می توان به فرد باتجربه و متخصصی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

برای انجام تفسیر عکس هوایی ابتدا عکس هوایی تهیه می شود. سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی عکس هوایی از کل کشور را تهیه می کنند و آرشیوی از عکس هوایی قدیمی در اختیار دارند. کارشناس بعد از خرید عکس هوایی مربوط به گذشته اراضی در ادامه تفسیر عکس هوایی را انجام خواهد داد. برای انجام تفسیر عکس هوایی از استریوسکوپ استفاده می شود و با روش برجسته بینی تفسیر عکس هوایی انجام می شود. در ادامه بعد از بررسی و مشخص شدن سابقه احیا در اراضی گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه می شود و مهر وامضا شده قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود.

تفسیر و بررسی عکس هوایی برای بررسی سابقه احیا

تفسیر و بررسی عکس هوایی برای بررسی سابقه احیا

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما