سند مالکیت تک برگی و نحوه گرفتن آن

سند مالکیت تک برگی و نحوه گرفتن آن

امروزه سند تک برگی جایگزین سند قدیمی شده است. این سند برای املاک صادر می شود. سند مالکیت تک برگی برای ملک و نحوه گرفتن آن از جمله مشکلاتی است. که امروزه مالکین ملک های مسکونی با آن سر و کار دارند. سند مالکیت تک برگ برای ملک از به روز ترین نوع سند مالکیت در زمینه ملکی است. که بعد از سند دفترچه ای برای ملک آمده است. تا بتواند مشکلاتی که سند دفترچه ای داشت را حل کرد. و این مشکلات از جمله اختلافات ملکی و تعرضات ملکی یا مساحت اشتباه از ملک است.

در سند های تک برگ به دلیل مهندسی شدن اندازه گیری ها و جانمایی ملک و ثبت در سیستم کاداستر کشور و به دلیل همین سیستمی بودن این روند دیگر امکان ایجاد اختلافات ملکی و مساحت اشتباه ملک وجود ندارد. که این موارد از مزایای سند تک برگ است. که مورد توجه مالکین قرار گرفته است.

این اندازه گیری های دقیق از طریق تجهیزات نقشه برداری و توسط کارشناسان نقشه بردار انجام می شود. که در تشکیل پرونده برای سند تک برگ با نام نقشه یو تی ام درج شده است. این نقشه یو تی ام توسط کارشناسان نقشه بردار و با استفاده از برداشت مختصات ملک توسط تجهیزات نقشه برداری و توسط کارشناسان نقشه بردار انجام می شود. که در تشکیل پرونده برای سند تک برگ با نام نقشه یو تی ام درج شده است. اسن نقشه یوتی ام توسط کارشناسان نقشه بردار و با استفاده از برداشت مختصات ملک توسط تجهیزات نقشه برداری تهیه می شود.

که اساس و پایه جانمایی پلاک ثبتی بر روی زمین است.  و اگر این نقشه مورد استفاده برای ادارات دولتی نظیر اداره ثبت است. باید برای اعتبار داشتن حتما باید دارای مهر و امضا توسط یک کارشناس رسمی دادگستری باشد تا بتوان از نقشه ها در ادارات استفاده کرد.  نقشه یو تی ام که از ملک تهیه شود باید حتما در نقشه 2000 ام نیز جانمایی شود. در غیر این صورت بدون استفاده است که جانمایی ملک به این معنا است که موقعیت دقیق ملک بر روی زمین مشخص می کند.

سند تک برگی چیست؟

سند تک برگی امروزه برای املاک صادر می شود. این سند مزایای بسیاری دارد. در واقع دقت و امنیت بالا، درج کامل اطلاعات ملک، خوانا بودن و .. از جمله این مزایای سند تک برگی است.

صدور سند تک برگ و مراحل اخذ آن با مراجعه به اداره ثبت اسناد و مدارک انجام می شود. صدور این سند به صورت سیستمی و الکترونیکی انجام می شود.

در گذشته اسناد به صورت سند دفترچه ای بود. و از سال 1390 به بعد اسناد تک برگ به وجود آمدند. و محاسن بسیاری نسبت به اسناد قدیمی دارند. برای اخذ این سند می توان به اداره ثبت اسناد مراجعه نمود تا در نتیجه این سند اخذ شود. برای اخذ سند تک برگی لازم است مدارکی از جمله نقشه یو تی ام تهیه شود. در واقع با تهیه این نقشه اطلاعات دقیق فنی ملک معلوم می شود و اماده درج در سند تک برگی خواهد بود.

نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام در سیستمی بر پایه مختصات جهانی می باشد. و در آن هر نقطه این کره خاکی مختصات خاص خودش را دارد. در واقع برای معلوم کردن مکان یک نقشه بر روی کره زمین به کار می رود. با این سیستم مختصات هر نقشه بر روی کره زمین دارای یک مختصات اختصاصی و کاملا خاص است. به نحوی که در هیچ جای کره زمین شبیه به این مختصات وجود ندارد. نقشه یو تی ام امروزه از جانب ادارات و سازمان های ملکی در خواست می شود. با تهیه نقشه یو تی ام برای ملک مساحت، ابعاد و موقعیت دقیق ملک معلوم می شود. برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

مزایای نقشه یو تی ام

  • تعیین موقعیت دقیق ملک
  • تسهیل در جانمایی و تطبیق ملک
  • دستیابی به مساحت دقیق ملک با دقت سانتی متری
  • جلوگیری از تعرض و تصاحب ملک توسط سایرین
  • ممانعت از چند سندی شدن ملک
  • کاهش اختلافات ملکی

روش تهیه نقشه یو تی ام

تهیه نقشه یو تی ام امروزه از جانب سازمان ها و ارگان ها در خواست می شود. با تهیه نقشه یو تی ام برای ملک در نتیجه ابعاد، مساحت و موقعیت دقیق ملک معلوم می شود.

برای اینکه بتوان تهیه نقشه یو تی ام را انجام داد لازم است به فردی متخصص رجوع نمود. در نتیجه لازم است به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه و یا دوربین توتال استیشن استفاده خواهد کرد.

در واقع روش تهیه نقشه یو تی ام روشی دقیق با تجهیزات تخصصی نقشه برداری است. در نتیجه بعد از برداشت زمینی ترسیم دفتری نقشه یو تی ام انجام می شود. نقشه یو تی ام در یک نسخه کاغذی و نسخه CDتحویل می شود.

تبدیل سند قدیمی به تک برگ

اسناد قدیمی معایب بسیاری دارند و لازم است اقداماتی انجام شود تا بتوان برای ملک سند تک برگی اخذ نمود. سند مالکیت تک برگی برای ملک و نحوه اخذ آن با مراجعه به اداره ثبت اسناد ممکن است. در نتیجه لازم است مدارکی را تهیه و ارائه نمود. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است. برای تهیه نقشه یو تی ام مراجعه به فردی متخصص ضروری است. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی به عنوان یک متخصص می تواند این نقشه را با دقت بالا تهیه نماید. و با مهر و امضای خود به آن اعتبار دهد. این متخصص صلاحیت تهیه این نقشه را با دقت بالا دارد.

برای تهیه نقشه یو تی ام کارشناس یا از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد. و به صورت مستقیم برداشت مختصات یو تی ام را از کنج های عرصه ملک انجام خواهد داد. سپس ترسیم دقیق نقشه یو تی ام انجام می شود. این نقشه قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. در نتیجه سند تک برگی برای ملک صادر می شود.

تبدیل سند قدیمی به تک برگ

تبدیل سند قدیمی به تک برگ

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما