قیمت نقشه یو تی ام

قیمت نقشه یو تی ام

هزینه هایی که قرار است برای تهیه نقشه یو تی ام دریافت شود، هر سال توسط سازمان نقشه برداری کل کشور مشخص می گردد. این هزینه ها ارتباط مستقیم به نوع پروژه پیدا می کند.بهتر است قبل از انجام ساخت و ساز در زمین یا دیوار کشی باغ و زمین های کشاورزی، اقدام به دریافت نقشه یو تی ام نمایید.زیرا در صورتی که به املاک مجاور تجاوز شود. باید قسمتی از بنا خراب شود. که هزینه ‌های بیشتری را به بار می آورد.به طور کلی به غیر از قیمت هایی که سازمان نقشه برداری کل کشور تعیین می کند.

عوامل دیگری هم وجود داشته که بر قیمت تهیه نقشه utm تأثیر می گذارند

شامل موارد ذیل است:

  • متراژ ملک

به طور قطع هر چقدر که متراژ ملک بیشتر باشد. در نتیجه هزینه ای که برای تهیه نقشه ها صرف می شود، بیشتر می گردد.

  • کاربری ملک

کاربری ملک که به صورت مسکونی، تجاری، کشاورزی، با سند یا با قولنامه بودن ملک می ‌تواند بر هزینه‌ های نهایی آن تأثیر بگذارد.

  • موقعیت مکانی ملک

موقعیت مکانی ملک به شکل مستقیم بر هزینه تأثیر دارد. و هر چقدر که دسترسی به ملک آسان ‌تر باشد، هزینه ها نیز کمتر می گردد.

  • هزینه ارگانهای دیگر

هر ارگان و مرکزی که قرار است نقشه برای آن تهیه شود. بر هزینه ‌های نقشه‌ های utm تاثیر دارند.زیرا نقشه هایی که برای منابع طبیعی، شهرداری یا مراکز دیگر تهیه می ‌شود. از لحاظ اطلاعات با یکدیگر فرق می کنند.

نقشه UTM ملک

نقشه UTM مخفف Universal Transverse Mercator  می باشد. یعنی سامانه مختصات جهانی مرکاتور. نقشه utm یک سیستم تصویر روی سیستم مختصاتی دو بعدی  می باشد. که برای مشخص کردن مکان یک نقطه برروی کره زمین بکار می رود. با این سیستم ، مختصات هر نقطه روی کره زمین دارای یک مختصات اختصاصی است که در هیج جای کره زمین شبیه این مختصات وجود ندارد .و هر نقطه از کره زمین مختصات منحصر به فرد خود را دارد.

با تهیه این نقشه یک ملک موقعیت گوشه های آن ملک با دقت خیلی زیاد و در حد سانتی متر و به طور منحصر به فرد روی کره زمین تثبیت می شود . مختصات های فوق می تواند در واحدهای مختلف بیان گردد.تهیه نقشه یو تی ام همچنین به منظور تعیین موقعیت دقیق ملک مورد تقاضای سازمان های دولتی از جمله شهرداری ،اداره ثبت ، اداره منابع طبیعی ،جهاد کشاورزی و …. می باشد.جهت تهیه نقشه یو تی ام می توان از دو روش کلی بهره گرفت :

  • برداشت دقیق ملک به وسیله دوربین توتال استیشن و سپس جانمایی نقشه ترسیم شده

روی نقشه های 2000/1 سازمان نقشه برداری  و استخراج UTM کنج های ملک

  • استفاده از دستگاههای جی پی اس (GPS) دو یا سه فرکانسه و برداشت مستقیم ملک توسط این دستگاه و بدست آوردن مختصات دقیق کنج های ملک

قیمت نقشه یو تی ام

خصوصیات و مزایای نقشه یو تی ام

  1. جانمایی و تثبیت موقعیت کنونی ملک و تثبیت پلاک مورد نظر در موقعیت خود
  2. مشخص شدن حدود اربعه و مساحت دقیق ملک
  3. کاهش اختلافات ملکی
  4. تسهیل در جانمایی و تطبیق ملک.

نقشه UTM چیست؟

این مدل نقشه، بر اساس یک سیستم مختصات جهانی طراحی می شود. از این رو، در قیاس با سایر نمونه ها، از حساسیت بالایی برخوردار است.به عبارت دیگر نقشه  UTM، به گونه ای طراحی می شود. که در آن، هر نقطه ای از جهان، مختصات مشخصی دارد. به همین دلیل است که این مدل نقشه، استفاده زیادی در تعیین حدود یک ملک دارد.

مراحل تهیه نقشه UTM

اولین راه برای طراحی نقشه های UTM، استفاده از فایل های 1/2000 سازمان نقشه برداری است.این روش تهیه نقشه UTM، با استفاده از دوربین توتال اجرا مى شود و مراحل آن به صورت زیر خواهد بود :

در این روش، ابتدا باید ابعاد و مساحت ملک مورد نظر، به صورت دقیق مشخص شود.در مرحله بعدی نیز، با استفاده از جی پی اس دستی مختصات یک نقطه از وسط ملک، تعیین می گردد.گام سوم نیز این است که مختصات نقطه مذکور، در فایل ۱۲۰۰۰ درج می شود. در گام آخر نیز دو اقدام باید انجام شود. که یکی از آن ها جانمایی موقعیت به دست آمده است. و دیگری نیز ثبت گوشه های ملک در جدول است. روش دیگری که برای ترسیم نقشه UTM، وجود دارد. بسیار سریع تر و دقیق تر از روش قبلی است.

چرا که در آن، از دستگاه های پیشرفته تری استفاده می شود. این دستگاه ها جی پی اس دو فرکانسه هستند .که به محض این که روشن می شوند اطلاعات زمین را ثبت می کنند.سپس نیز به صورت خودکار نقشه یو تی ام، را در نرم افزار اتوکد پیاده می کنند.البته نکته مهمی که وجود دارد، این است که شرط اولیه تهیه یک نقشه UTM دقیق، مراجعه به مراکزى است كه بهترين خدمات نقشه برداری را ارائه می دهند.

جانمایی پلاک ثبتی

یکی از روش های تعیین محدوده دقیق املاک، جانمایی پلاک ثبتی است.این روش بیشتر، در مورد نقشه های قدیمی استفاده می شود. که حاوی اطلاعاتی مانند پلاک هستند.البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که ممکن است برخی نقشه های قدیمی جعلی باشند.به همین دلیل نیز ممکن است گاهی در استفاده از این روش، مشکلاتی پیش بیاید.روش دیگری که برای تعیین محدوده یک ملک وجود دارد. جانمایی روی عکس های هوایی است.این روش بیشتر در مواردی استفاده می شود. که ملک مور نظر را نمی توان پیدا کرد. به عبارت دیگر در برخی موارد ملک به دلیل وجود نداشتن سند ملک، قابل تشخیص نیست. در این موارد، تنها راه حل استفاده از عکس های هوایی است. به همین دلیل است که کارشناشان معتقدند نقش سند در نقشه UTM، بسیار مهم است.

حل اختلافات ملکی با تهیه نقشه یو تی ام

امروزه با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به تغییرات کاربری املاک و در نتیجه افزایش ارزش آن ها. مالکین این املاک به دنبال مشخص شدن مرزهای دقیق ملک خود با املاک اطراف هستند. در قدیم در اثر نبود تجهیزات و نرم افزارهای دقیق امروزی. حدود و مساحتی که در اسناد قید شده است. با واقعیت ملک هم خوانی ندارد. لذا مالکین هم مرز با توجه به این عدم همخوانی دچار اختلاف می گردند. که حل و یا کاهش این اختلافات، با تهیه نقشه utm  و بررسی آن توسط کارشناس رسمی دادگستری در امور ثبتی انجام می گیرد.

تسهیل در جانمایی و تطبیق ملک یکی از موارد جانمایی پلاک ثبتی که توسط کارشناسان رسمی دادگستری نقشه برداری یا  امور ثبتی انجام می گیرد. تطبیق و تایید محل ملک با شماره پلاکی که در سند مالکیت قید شده است می باشد. جهت تسهیل در این کار نیاز به تهیه نقشه utm از مساحتی بزرگتر از محل کنونی ملک هست. که این کار توسط نقشه بردار انجام می گردد.

حل اختلافات ملکی با تهیه نقشه یو تی ام

حل اختلافات ملکی با تهیه نقشه یو تی ام

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما