نقشه برداری زمین

نقشه برداری زمین

نقشه یو تی ام از جانب ادارات ملکی در خواست می شود. از جمله این ادارات اداره ثبت اسناد می باشد. اسناد قدیمی ملک همانند سند دفترچه ای اسنادی بودند. که در گذشته برای املاک صادر می شد اما امروزه اسناد تک برگ جایگزین این اسناد شده است. افراد در صورتی که قصد تعویض سند دفترچه ای به سند تک برگ را داشته باشند. می توانند به اداره ثبت اسناد مراجعه کنند و سپس با فراهم کردن مدارک سند تک برگ را برای ملک اخذ کنند. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام می باشد.

برای تهیه نقشه یو تی ام لازم است نقشه برداری زمین با دقت بالا انجام شود. بنابراین به جهت انجام نقشه برداری از ملک برای تهیه این نقشه با دقت بالا مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد. کارشناس ابتدا به ملک مراجعه کرده و در صورتی که ملک دارای دیوارکشی باشد. و یا در بافت منظم شهری قرار گرفته باشد و فاقد دیوارکشی باشد. می تواند این نقشه را تهیه نماید اما در صورتی که حدود اربعه ملک نا معلوم باشد. لازم است ابتدا حدود اربعه ملک معلوم شود. این متخصص برای معلوم نمودن این حدود جانمایی پلاک ثبتی را انجام خواهد داد. در نتیجه نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود. و این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود.

نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام به نقشه ای گفته می شود که بر اساس یک سیستم مختصات جهانی می باشد. با تهیه این نقشه موقعیت تمامی نقاط با دقت سانتی متری به دست می آید. در واقع با تهیه این نقشه برای ملک موقعیت منحصر به فرد کنج های ملک به دست می آید. به طوری که نمی توان ملکی با مختصات ملک بر روی زمین پیدا کرد.

تهیه این نقشه را می توان به کارشناس رسمی دادگستری سپرد. تا در نتیجه این نقشه با دقت بالا حاصل شود. این نقشه با مهر و امضای این متخصص معتبر می شود.

نقشه یو تی ام از جانب کدام ادارات در خواست می شود؟

  • نقشه یو تی ام شهرداری: به طور کلی برای اخذ جواز ساخت لازم است. این نقشه تهیه شود. شهرداری برای پی بردن به موقعیت ملک این نقشه را در خواست می نماید.
  • نقشه یو تی ام برای اداره ثبت اسناد: به طور کلی برای انجام امور ثبتی ملک با مراجعه به اداره ثبت اسناد برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ لازم است . این نقشه تهیه شود. همچنین برای اخذ سند رسمی ملک قولنامه ای نیز تهیه این نقشه ضروری است. همچنین در صورتی ملک نیاز به تصحیح سند پیدا کند لازم است این نقشه تهیه شود. و به اداره ثبت اسناد ارائه شود.
  • نقشه یو تی ام برای اداره منابع طبیعی: در صورتی که اراضی ملی اعلام شود در نتیجه لازم است نقشه یو تی ام تهیه شود. و به عنوان مدرکی ارائه شود. تا معلوم شود اراضی ملی نمی باشد.
  • مراجع قضایی: در صورت بروز اخلافات ملکی لازم است تامین دلیلی تهیه شود و به مراجع قضایی ارائه شود. در واقع ممکن است بر سر حدود و مرز ها اختلافاتی پیش بیاید. در نتیجه لازم است نقشه یو تی ام به عنوان تامین دلیل تهیه و ارائه شود.

نقشه برداری زمین

تهیه نقشه یو تی ام اراضی زراعی

نقشه یو تی ام اراضی زراعی از جانب اداره منابع طبیعی و اداره ثبت اسناد در خواست می شود. در واقع ممکن است فردی قصد تثبیت حدود اربعه ملک خود را داشته باشد. و بخواهد برای ملکش سند تک برگ اخذ کند. در نتیجه لازم است به اداره ثبت اسناد مراجعه شود و نقشه یو تی ام را تهیه و ارائه داد. برای تهیه نقشه یو تی ام مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری ضروری می باشد.

از آنجایی که اراضی زراعی مساحت بالایی دارند. در نتیجه معمولا حدود اربعه نا معلومی دارند. برای معلوم نمودن این حدود انجام جانمایی پلاک ثبتی ضروری خواهد بود. انجام این عملیات با استفاده از اسناد و مدارک قدیمی و ثبتی ملک ممکن است. در ادامه بعد از بررسی اسناد و مدارک و جانمایی نقشه ثبتی ملک حدود ثبتی اراضی معلوم می شود. سپس کارشناس اقدام به تهیه نقشه یو تی ام خواهد کرد. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. بعد از برداشت زمینی از کنج ها و شکستگی ها ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده معتبر می شود و آماده برای ارائه به ادارات است.

تهیه نقشه یو تی ام برای ملک گمشده

ممکن است فردی یک سند قدیمی از ملک خود داشته باشد. اما به دلایلی اطلاع کافی از آدرس ملک در دسترس نداشته باشد و یا به عبارت دیگر ملک گمشده به شمار برود. در این صورت به منظور یافتن آدرس ملک گمشده تنها راهکار جانمایی پلاک ثبتی می باشد. برای انجام این عملیات تخصصی لازم است به یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه گردد.

برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی لازم است. مدارکی جمع آوری و بررسی گردد. در واقع به منظور انجام این عملیات تخصصی ابتدا اسناد قدیمی ملک از مالک اخذ میشود. و هر چه تعداد این اسناد بیشتر باشد روند انجام این عملیات سریع تر پیش خواهد رفت. در ادامه بعد از بررسی اسناد قدیمی اطلاعات مورد نیاز از آن ها به دست می آید. سپس با توجه به این اسناد و با دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی اسناد ثبتی ملک استخراج گردد. با یافتن نقشه ثبتی ملک و جانمایی آن بر روی زمین حدود ثبتی ملک معلوم می شود. در ادامه نقشه برداری از ملک برای تهیه نقشه یو تی ام انجام می شود.

انجام نقشه برداری زمین با جی پی اس دو یا سه فرکانسه صورت می گیرد. این متخصص بعد از برداشت مختصات یو تی ام کنج ها در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام را انجام خواهد داد. با تهیه این نقشه ابعاد و مساحت و موقعیت دقیق ملک معلوم می شود. در نتیجه امکان اخذ سند تک برگ از اداره ثبت اسناد وجود خواهد داشت.

تهیه نقشه یو تی ام برای ملک گمشده

تهیه نقشه یو تی ام برای ملک گمشده

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما