تصاویر ماهواره ای چیست؟

تصاویر ماهواره ای چیست؟

تفسیرعکس های هوایی کاربرد های بی شماری دارد. از تفسیر عکس های در امور ملکی نیز می توان استفاده کرد. یکی از کاربرد های تفسیر عکس های هوایی حل اختلافاتی است. که به دلیل نامشخص بودن حدود ملک به وجود می آید. در واقع با این روش می توان دیوارکشی ملک را که در گذشته وجود داشته است را تشخیص داد و بر روی زمین جانمایی کرد. و سپس با تهیه نقشه یو تی ام موقعیت، مساحت و حدود ملک را به دست آورد. برای انجام تفسیر عکس هوایی ابتدا لازم است تهیه عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای انجام شود.

تصاویر ماهواره ای چیست؟در واقع از تصاویر ماهواره ای اطلاعات مهم جغرافیایی به دست می آید. این تصاویر به کمک ماهواره اخذ می شود. برای انجام تفسیر عکس هوایی لازم است به فردی متخصص مانند کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کرد. این متخصص توانایی تفسیر عکس های هوایی را دارد و می تواند با استفاده از روش ها و تجهیزاتی همانند استریوسکوپ عکس های هوایی را تفسیر نمایدو اطلاعات مورد نیاز را از آن استخراج نماید. عکس های هوایی توسط سازمان نقشه برداری و جغرافیایی اخذ می گردد. و کارشناس آن را با توجه به سال عکسبرداری تهیه خواهد کرد.

عکس هوایی با تصاویر ماهواره ای چه تفاوتی دارد؟

به طور کلی امروزه بسیاری از ادارات و سازمان ها در پی استفاده از تصاویر ماهواره ای برای مقاصد مختلف می باشند. تصاویر ماهواره ای و عکس هوایی تفاوت های بسیاری دارند که شامل:

  • مقیاس: عکس هوایی برای هر منطقه تهیه می شود. اما تصاویر ماهواره ای مناطقی با وسیع را به اندازه کشور را تحت پوشش قرار می دهند.
  • دست یابی: تصاویر ماهواره ای مناطق وسیعی را تحت پوشش قرار می دهد. این تصاویر به وسیله ماهواره تهیه می شود. اما هواپیما ها توانایی قرارگیری در ارتفاع بالا را ندارند.
  • نوع تهیه: تهیه عکس هوایی به وسیله هواپیما انجام می شود. اما تهیه تصاویر ماهواره ای به کمک ماهواره انجام می گیرد.
  • ذخیره داده ها: سیستم تصاویر ماهواره ای می تواند حجم بزرگی از داده های تصویری را ذخیره و انتقال دهند. در صورتی که دوربین های عکسبرداری محدودیت دارند.

برای انجام تفسیر عکس هوایی چه مواردی در نظر گرفته می شود؟

در حقیقت به جهت انجام تفسیر عکس هوایی مواردی همانند باند عکسبرداری که بر اساس میزان انعکاس عوارض تهیه می شود. و همچنین مقیاس عکس  و زمان عکسبرداری بررسی می شود.

در تفسیر عکس هوایی دانستنی های ذهنی مفسر که از طریق مطالعه و تجربه کسب می شود بسیار مهم می باشد. دقت و کیفیت عکس هوایی در تشخیص و تفسیر عوارض بسیار موثر می باشد. برای انجام تفسیر عکس هوایی شکل، اندازه، رنگ،سایه ،بافت، تن عکس، نقش و الگو و سایه بررسی می شود.

تصاویر ماهواره ای چیست؟

تاریخچه عکس هوایی در کشور ما

در کشور ما در سال 1334 اولین عکسبرداری آغاز شده است. این عکسبرداری توسط سازمان جغرافیایی به کمک ارتش آمریکا انجام شده است. عکس هوایی با مقیاس 1:55000 انجام شده است. این عکسبرداری به مدت سه سال طول کشید. سازمان نقشه بردرای کشور نیز از سال 1335 و در شهرهای بزرگ با مقیاس های بزرگ تر نظیر 1:6500 و 1:12500 شروع به عکس برداری خواهد کرد.

دومین عکسبرداری سراسری در 1343 آغاز شد و تا سال 1351 ادامه یافت. این عکس ها با مقیاس 1:20000 اخذ شد. این عکس ها را سازمان نقشه برداری کشور اخذ نموده است. سومین عکسبرداری در دهه 70 انجام شد. این عکسبرداری از سال 1372 تا 1382 به طول انجامید. این عکسبرداری با مقیاس1:40000 انجام شد.

تفسیر عکس هوایی اراضی ملی

دولت اراضی که ملی تشخیص دهد را منابع ملی محسوب می کند. و در نتیجه اراضی متعلق به دولت خواهد شد. در واقع اراضی ملی بدون سابقه زراعت می باشند و دولت اراضی که ظاهرا بدون استفاده باشند. را ملی محسوب می کند در این بین برخی اراضی که سابقه زراعت دارند. نیز ملی به حساب می آید اما مالکین این املاک می تواند بر این رای اعتراض کنند. و با فراهم کردن مدارکی می توانند اراضی خود را حفظ کنند. یکی از این مدارک تفسیر عکس های هوایی برای بررسی سابقه احیا زمین می باشد.

تفسیر عکس هوایی را تنها فرد متخصص و با تجربه ای مانند کارشناس رسمی دادگستری قابل انجام می باشد. این مخصص برای تفسیر عکس های هوایی ابتدا عکس های هوایی پوشش دار را از سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی تهیه خواهد کرد. سپس با استفاده از استریوسکوپ تفسیر عکس های هوایی را انجام می دهد. سپس در صورتی که در عکس ها نشانه ای از زراعت مشاهده شود. در این صورت اراضی احیا شده محسوب می شود. سپس کارشناس گزارش تفسیر عکس های هوایی را تهیه خواهد کرد و آن را مهر و امضا خواهد کرد. در نتیجه با استفاده از این گزارش و نقشه یو تی ام می توان اراضی را حفظ نمود.

تفسیر عکس هوایی جانمایی ملک کارشناس رسمی

در صورتی که حدود اراضی زراعی بر روی زمین نا معلوم باشد. در نتیجه مرز ها به هم ریخته می شود. همین امر موجب می شود اختلافاتی به وجود آید. برای حل این اختلافات انجام جانمایی ملک ضروری می باشد.

برای انجام تفسیر عکس هوایی می توان به یک فرد متخصص و با تجربه مراجعه نمود. این متخصص به جهت تفسیر عکس هوایی ابتدا عکس هوایی را تهیه خواهد کرد. در واقع کارشناس تصاویر ماهواره ای و عکس هوایی را تهیه خواهد کرد. تصاویر ماهواره ای چیست؟ در واقع این تصاویر به کمک ماهواره ها از سطح زمین اخذ می شود. و شامل اطلاعاتی می باشد.

برای انجام تفسیر عکس هوایی از استریوسکوپ استفاده می شود. در نتیجه با روش برجسته بینی تفسیر عکس هوایی انجام می شود. و اطلاعاتی از مرز ها و حدود قدیمی ملک به دست می آید. در ادامه با جانمایی عکس هوایی بر روی زمین انجام می شود. و مرز ها و حدود اراضی معلوم می شود.  در ادامه نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود. نقشه یو تی ام به همراه گزارش تفسیر عکس هوایی قابل ارائه به مراجع قضایی می باشد. تا حل اختلافات ممکن باشد.

تفسیر عکس هوایی جانمایی ملک کارشناس رسمی

تفسیر عکس هوایی جانمایی ملک کارشناس رسمی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما