تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی

تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی

برخی از املاک و اراضی قدیمی فاقد موقعیت و آدرس هسند. و مالک قانونی اراضی از آن بی اطلاع است. در این صورت می بایست هر چه زود تر اقدامات لازم انجام شود. تا آدرس ثبتی ملک معلوم گردد. در حقیقت ممکن است فردی برای مدت طولانی

جانمایی پلاک ثبتی عملیاتی تخصصی است و کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این عملیات را انجام دهد. برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی در ابتدا تمامی مدارک و اسناد را جمع آوری می کند. و با کمک اسناد قدیمی اسناد ثبتی را استخراج می کند سپس تمامی مدارک را بررسی خواهد نمود. در ادامه اسناد و نقشه ثبتی بر روی زمین جانمایی می گردد با جانمایی این نقشه بر روی زمین موقعیت و حدود اربعه ملک بر روی زمین مشخص و نشانه گذاری می شود. در ادامه تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی انجام می شود. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. سپس ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود.

پلاک اصلی و فرعی چیست؟

پلاک ثبتی در اصل به عنوان شناسنامه املاک است. این پلاک توسط اداره ثبت اسناد مشخص می شود. در واقع سازمان ثبت اسناد به جهت شناسایی املاک پلاک های اصلی و فرعی را به وجود آورده است. ممکن است ملک حدود اربعه نا معلومی پیدا کند و یا آدرس نا مشخصی داشته باشد. در نتیجه با توجه به پلاک ثبتی ملک انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی قابل انجام است.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی چه مراحلی را طی کنیم؟

  • مطالعه دقیق اسناد و مدارک: در این مرحله اسناد و مدارک قدیمی گرد آوری و بررسی می شود. این اسناد شامل سند دفترچه ای، سند قولنامه ای، بنچاق و .. می باشد.
  • استخراج نقشه ثبتی: با توجه به اسناد قدیمی و پلاک ثبتی ملک در نتیجه نقشه ثبتی ملک که یک کروکی قدیمی از ملک است استخراج می شود. استخراج این نقشه از بانک اطلاعات ثبتی انجام می شود.
  • جانمایی ملک بر روی نقشه و تعیین موقعیت دقیق ملک: در این مرحله جانمایی پلاک ثبتی ملک بر روی نقشه هوایی انجام می شود. و حدود اربعه ملک معلوم می شود و مختصات یو تی ام کنج های ملک معلوم می گردد.
  • پیاده سازی: در این مرحله مختصات کنج های ملک با استفاده از جی پی اس بر روی زمین پیاده سازی می شود.
  • میخ کوبی زمین: در نتیجه میخ کوبی و تثبیت حدود اربعه بر روی زمین انجام می شود.

کاربرد های جانمایی پلاک ثبتی

  • تعیین موقعیت ملک با دقت بالا
  • تعیین موقعیت املاک قدیمی
  • استعلام وضعیت اراضی کشاورزی حین معاملات
  • مشخص نمودن مساحت و حدود اربعه املاکی که مرز نا معلومی دارند.
  • تهیه سند تک برگ برای املاک قدیمی
  • یافتن آدرس ملک گمشده
  • حل اختلافات با تهیه تامین دلیل

جانمایی پلاک ثبتی اراضی زراعی

اراضی زراعی مساحت بالایی دارند. در نتیجه مرز ها و حدود نا مشخصی بر روی زمین با گذشت زمان پیدا می کنند. به جهت حفظ اراضی و جلوگیری از تعارض به حدود آن لازم است تثبیت حدود اربعه اراضی و اخذ سند تک برگ انجام شود. از آنجایی که حدود اربعه اراضی نا معلوم است لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص به جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی اسناد و مدارک قدیمی ملک را مورد بررسی قرار خواهد داد و نقشه ثبتی را از بانک اطلاعات ثبتی استخراج خواهد کرد. با جانمایی نقشه ثبتی ملک و معلوم شدن حدود اربعه اراضی نقشه یو تی ام از اراضی قابل تهیه خواهد بود. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. بد از برداشت ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. با استفاده از این نقشه اخذ سند تک برگ ممکن خواهد بود. همچنین تثبیت حدود اربعه ملک بر روی زمین انجام می شود.

جانمایی پلاک ثبتی ملک قدیمی

امروزه افرادی که املاکی دارند که سند آن قدیمی می باشد ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند. در واقع در گذشته مانند امروز تمام قطعات به صورت تفکیک شده نبوده اند و واگذاری املاک به صورتی که امروزه انجام می شود، نبوده است .و معمولا املاک و اراضی قدیمی دارای مرز های مطمئنی نمی باشند.

از آنجایی که اسناد قدیمی این املاک امنیت بالایی ندارند در نتیجه لازم است به جهت اخذ سند تک برگی اقدام نمود. از آنجایی که ملک قدیمی مرز مطمئنی ندارند و معمولا نا مشخص است لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی لازم است به یک فرد متخصص که به بانک اطلاعات ثبتی دسترسی دارد مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی همان فرد می باشد.

کارشناس با توجه به شماره پلاک ثبتی درج شده در سند مالکیت و نقشه های تفکیکی و ثبتی ملک، محل قرار گیری ملک را شناسایی می کند و تشخیص می دهد. سپس مختصات یو تی ام گوشه های ملک را استخراج می کند سپس بر روی زمین میخکوبی می گردد. همچنین می توان نقشه یو تی ام که توسط متخصص تهیه می شود. را به اداره ثبت جهت اخذ سند تک برگ ارائه داد.

جانمایی پلاک ثبتی را به چه کسی بسپاریم؟

جانمایی پلاک ثبتی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی که تجربه و تخصص لازم را برای انجام جانمایی پلاک ثبتی دارد و به بانک اطلاعات ثبتی دسترسی دارد، قابل انجام است.

افراد با در دست داشتن سند قدیمی ملکشان ممکن است خواهان یافتن محل قرارگیری ملک خود باشند در نتیجه این امور به کارشناس رسمی دادگستری سپرده می شود.

با توجه به تغییرات رخ داده بررسی پلاک های ثبتی به سادگی ممکن نمی باشد. این متخصص با دانش فنی خود می تواند این عملیات را با دقت بالا به پایان برساند. لازم به ذکر است که اشخاص غیر متخصص و آماتور نمی توانند این عملیات را انجام دهند. همچنین نقشه تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی توسط اشخاص غیر متخصص اعتبار و ارزش نخواهد داشت.

جانمایی پلاک ثبتی را به چه کسی بسپاریم؟

جانمایی پلاک ثبتی را به چه کسی بسپاریم؟

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما